De uitdaging van delegeren
Het klinkt zo simpel, lekker toch?! Een eigen bedrijf! Lekker delegeren, je tijd zelf indelen en als je geen zin hebt om te werken, dan doe je lekker niets! 🤣
Yeah Right!
Je wilt het allerbeste voor je bedrijf. En natuurlijk lijkt niemand beter geschikt voor een taak dan jijzelf. Toch is het belangrijk om te delegeren als je effectief wilt zijn en ruimte wilt maken voor groei en ontwikkeling van je bedrijf.
De noodzaak van Delegeren
Zonder dit proces loop je het risico dat je niet toekomt aan taken die van belang zijn voor de groei van je onderneming. Dit kan zorgen voor stagnatie of zelfs achteruitgang.
Dit heb ik zelf ook ervaren binnen mijn eigen onderneming. Het is een van de lastigste beslissingen geweest die ik tot nu toe genomen heb binnen INVORMsport. Ik ben begin dit jaar gestopt met het verzorgen van Personal Training.
Lange tijd heb ik niet willen zien dat dit nodig was, maar door deze stap te zetten, zijn onze plannen in een stroomversnelling gekomen. Het grootste deel van mijn trainingen is overgenomen door collega’s en enkele sporters zijn Semi Personal Training gaan doen. Waardoor zij de mogelijkheid gecreëerd hebben om zelf de momenten te kiezen om te trainen, extra trainingsmomenten in te plannen tegen een lager tarief én zelfstandiger te werken terwijl wij nog steeds het plan verzorgen en de progressie waarborgen.
Zelf heb ik hiermee de ruimte gecreëerd om ons vitaliteitsplatform (gericht op het ondersteunen van bedrijven) volledig uit te werken samen met Bart. Daarnaast hebben we tijd om in gesprek te gaan met de bedrijfseigenaren binnen de gemeente Wijk bij Duurstede om erachter te komen met welke complexiteiten zij te maken krijgen waardoor meer werknemers ziek thuis komen te zitten en plezier in het werk verliezen waardoor ze op zoek gaan naar een andere werkgever. Deze informatie kunnen we weer gebruiken om ons platform te verbeteren.
De waarde van taken
Laten we taken indelen in drie categorieën: €10,-, €100,- en €1.000,- taken. Het is niet handig om een stagiair complexe bedrijfsvoeringstaken te laten uitvoeren, net zoals het onhandig is als jij je bezighoudt met schoonmaakwerkzaamheden. Jouw tijd is kostbaarder en kan beter besteed worden aan taken die niemand anders kan.
Misvattingen over zelf uitvoeren
Het kan verleidelijk zijn om alles zelf te doen, omdat het sneller lijkt. Maar door je bezig te houden met de ‘€10,-, €100,-’ taken, zie je ook minder goed welke kansen er voor je liggen!
Als ik nog Personal Training verzorgde, was ons vitaliteitsplatform niet klaar. Hadden we geen interessante inzichten gekregen door de gesprekken met ondernemers en hadden we minder goed en minder mensen kunnen helpen.
Het voordeel van een To-Do list
Een to-do list helpt om je dag te structureren en prioriteiten duidelijk te krijgen. Als iets onverwachts gebeurt, weet je direct wat moet worden uitgesteld of wat vervalt, waardoor je beter kunt beslissen wat belangrijker is. Door het stoppen met mijn trainingen, ziet mijn dag en week er ook direct anders uit. Wanneer ik hier geen structuur in aanbreng loop ik het risico om de hele dag bezig te zijn met taken die er niet toe doen. Door een To-Do list aan het begin van de dag skip ik nooit een training, weet ik wanneer ik tijd heb om een ander te helpen en weet ik ook precies op welke momenten ik gesprekken in kan plannen zonder dat er andere prioriteiten in gevaar komen. Wanneer ik nu nog aan het haasten ben, heb ik me niet goed voorbereid. Uiteraard komt het voor, ik ben verre van perfect maar het wordt beter en beter!
Voordelen van duidelijkheid en afwijzing
Door gericht ‘nee’ te zeggen en duidelijk te maken dat je later beschikbaar bent, creëer je duidelijkheid. Dit zorgt voor minder directe vragen aan jou en verbetert de natuurlijke vraagvolgorde binnen het team.
Met ‘Nee’ zeggen tegen je collega, zeg je ‘Ja’ tegen de prioriteiten op je lijstje en andersom werkt dat net zo. Door nee te zeggen tegen mijn trainingen, heb ik ja gezegd tegen de andere taken die ik nu kan oppakken.
Inmiddels weten wij binnen ons team steeds beter bij wie je moet aankloppen met welke vraag. Hier besparen we tijd mee en er wordt minder vaak een collega onnodig van zijn of haar werk gehouden.
Reflectie op eigen gewoonten
Hoe pak jij dit aan en hoe vaak word je afgeleid met vragen, verzoeken of telefoontjes die anderen kunnen afhandelen? Deze reflectie is de eerste stap naar effectiever management van je tijd en taken.
Rust en ruimte in je agenda en hoofd
Neem deze week de proef op de som door een gedetailleerde to-do list te maken en ga na wat de impact is op je productiviteit en rust. Voel je vrij om je ervaring met mij te delen en laat het gerust weten als je wilt sparren over dit onderwerp. Mijn ervaring is dat dit direct voor meer rust en ruimte in je agenda en in je hoofd zorgt.
Â